Showing posts with label coretan untuk lifeless person. Show all posts
Showing posts with label coretan untuk lifeless person. Show all posts

Thursday, July 21, 2011

HIDUP DISERU MATI

Kita, dunia dan isi-isi dalamnya kelak akan pergi
hancur dimamah tanah,
jadi memori akal atau satu puisi

Maka hiduplah kita seadanya kita
berjuanglah kita seadanya kita
sedang kita juga mengerti
Semua permainan duniawi ini akan pergi

Yang menguasai, yang dikuasai
Satu hari akan pergi.

Mungkin,
Ini cuma barangkali,
Ini hukum duniawi

Hiduplah kita
Satu hari
kita semua pun akan pergi....


-anon-

Tuesday, May 31, 2011

Draft nak tulis.tapi tak reti tulis.saya bukan Stephen King

Bila seorang dari member kahwin.kami yang bujang-bujang pun mula..ha kau next, kau next, eh..tak ada calon pun next...ah bicara soal jodoh, memang tak akan habis.duduk kedai minum kopi berjenama cool blog itu pun belum tentu habis walau minuman kopi itu sudah 2 kali habis..maklum lah, perempuan.kalau dah lama tak jumpa..memang gebang harusss melebih-lebih.jadi wahai kaum adam sila lah faham.ini fakta.(no wonder lah perempuan lebih ramai di neraka.dush.oh well currently my brain setting ada putus fius/i’m not one who love to tell something unrelated.yeah.boo yen)

Dulu waktu belajar..asal berjaga malam...minuman yang paling kerap diteguk memang nescafe.dan lagi waktu itu, sedang branding nescafe strong, mild dan normal..ala..yang kaler hijau, kuning dan merah itu...maka hari-hari memang teguk yang kaler hijau.cukop.memang tak tido sampai pagi.esok kalau ada submission..memang terbaik.teguk 2-3 kali.balik submission kau pengsan akibat migrain.terbaek dari ladang!(oh tahu tak bekerja dengan creative industries does really have an impact to your health.because it so stressful..u akan pernah rasaa mati itu barangkali lebih baik.oh ya.Alexander McQueen mati bunuh diri.ftw.great loss)

Arwah nenek yang saya gelar Mbah, seorang yang sangat rajin.a true landscaper.dulu keliling rumah Mbah tanam pokok.Mbah bataskan dan pagarkan dengan botol-botol minuman soda, pepsi yang memang jarang nak jumpa sekarang.di hujung sudut, Mbah tanamkan pokok sukun yang tinggi dan berdaun rimbun..buah nya lebat, namun jarang dirasa oleh Mbah, banyak jadi rezeki saya..cucu kesayangan (ehem, perasan) paling tak boleh lupa..bunga melur arwah mbah..warna putih berlatar daun hijau gelap.ah RINDU.sungguh );

Tahun ni, anak saudara saya sudah 9, eh, pantas..sudah melebihi bilangan adik beradik.hik.syukur, rezeki Tuhan.Alhamdulillah..yang sulung.paling kerap dikata seiras saya.paling kerap dikata saling tak tumpah saya..kuat tidur (sama), kuat berinternet (sama), kuat berangan (sama), kuat melukis.oh dengar kata bercita mahu menjadi arkitek. (oh,sama jugak!!) though i try to prevent her from gettin such career as an ambition..tapi apa nak buat..(mana la tumpah kuah.cehhh) 

perenggan ini adalah perenggan keluhan.sila percaya.kadang-kadang saya memang tak tahu nak terangkan dekat orang bagaimana saya boleh bergraduasi dengan degree tanpa sijil STPM, matrikulasi, hatta diploma sekalipun..sijil SPM je.ya.sijil SPM je saya ada.dan degree yang dua helai tula.. kerana proses penerangan itu payah.(benci sebab taktau nak pilih yang mana bila isi borang SPA.ftw.terus tawar hati nak kerja kerajaan.haha) maka terkadang saya lebih gemar mengaku saya baru bergraduasi diploma.kerana hakikatnya sesuatu yang di luar batas normal agak sukar diterima oleh masyarakat yang sudah  menanam persepsi di dalam kotak fikiran. (now u get why they told you think out of the box right?)

saya melihat masyarakat kita semakin kembali ke zaman Jahiliyyah.beragama kerana nenek moyang..dont u think so?banyak benda jadi kalut.but i refuse to be typical who question, who argue, tapi berjalan serong.mengundur kengkang.NO.i'm not that person.dot.


saya bersyukur, Allah (yang masih saya cari.yang masih saya cuba letakkan sebagai yang pertama saya ingat selepas bangun, dan yang terakhir saya ingat sebelum tidur) masih mengizinkan ingatan saya yang semakin lemah mengingat belakangan ini, no matter how much raisin i took, how many Surah i try to memorize.Alhamdulillah.Allah masih mengizinkan saya menulis.untuk jadi memoir.satu hari nanti.InsyaAllah.

k,bai

Assalamualaikum. =)


Thursday, March 31, 2011

Etiquette

HA PADAN MUKA!
design pelik-pelik
kan dah kena design structure sendirik
PADAN MUKA KAU YEN YEN!!!
PADAN MUKA!
KAPOK!


oh ya.ada lagi satu nak kompelin dekat blog.
tuan-tuan,
cik-cik,
kakak-kakak,
adik-adik,

the first rule of dealing with professional firm, or company, corporate company ke apa tak kira lah..
u should address the person in charge with formal name, such as puan, cik, encik, takk kira lah kalau orang tu despatch je sekalipun di company itu.okay?jangan lah pakat redah masuk panggil "abang, nak company profile boleh?"ohoiii.we dont run our company that way sayang..saya tahu..kadang-kadang benda simple macam ni buat kita jadi menyampah..asal ntah pakat protokol segala kan?dulu time belajar pun i've been thru this kind of situation..so the best way is to learn okay...you dah third year kot!!next year nak graduate.bakal Surveyor siap!mesti mau belajar tata tertib, etiquette okay..first, call dulu the firm or company yg anda hendak    minta info itu.atau minta tolong.atau minta apa-apa sahaja,IMPORTANT. introduce yourself first..katakan anda dari sekian sekian sekian then baru cerita hajat di hati anda mahu menyunting bunga di taman teet (off topic haha) yelah..cakap hajat tu nak apa kan..nak drawing? nak company profile?nak mintak praktikal.or whatever lah...then if the other party say yes, baru anda boleh datang ke company itu bersama-sama your 'legal letter' dari lecturer, university, dean or whoever.faham tak?ini kita panggil appoinment, OKAY.
sekian kompelin saya.

sebenarnya tak ada kaitan pun nak kompelin.cuma kesian dekat budak-budak Alam Bina yang datang tadi.sebab hambek kau.main terjah je opis i.appoinment takde.call takde.kan kena 'halau'.nasib baik you dapat tukang halau tu i..cuba kena dengan bos kecik i..haa siap kena maki lah you.at least i try to help kan.tehehe.btw.

imisyu zaman belajar! :)
c u soon soona soona lah ye.InsyaAllah :)
(yeah you wish yen!)

Saturday, March 26, 2011

hati kering

hai hati-hati yang sedang kering.
apa khabar anda hari ini?sejukkah disiram hujan tasbih.
atau semakin kontang ditiup hasad dan iri?

hai hati-hati yang sedang kering.
terlupakah janji tentang peri penting hidup dalam iman?
atau larut dalam lakon pentas yang tak pernah berhenti?

hai hati-hati yang sedang kering.
bagaimana janji tentang istiqamah?
atau sudah larut dihasut makhluk merah tak berasal tanah?

hai hati-hati yang sedang kering.
sabarlah hati.
ini,
kupujuk engkau.
sabarlah hati.
jangan diturut rasa muda.
jangan dilupa ayah dan bonda.
sabarlah hati.
nanti ku siramkan engkau dengan manis surat cinta
dari Tuhan.
mau?

=)

::dua tiga hari ni hidup saya dilimpah bahagia.alhamdulillah.no reason.cuma rasa sudah sedikit matang barangkali.ikutkan dulu zaman belajar..haila..kusut je jiwa ni.bak kata orang-orang muda.JIWA KACAU.heheh.tapi sungguh lah.bahagia ni berjangkit agaknya.sebab people around me pun masing-masing tengah bahagia (i guess) ada baru dapat baby...(rasul iman sangat comel! :))) ada nak menikah bulan lima ni.and oh yes..my brother pun sedang merancang pernikahan bulan julai.InsyaAllah..(pray for the best, nak dapat kakak ipar baru.yuhuu.hahaa) ada yang nak sambung belajar usuluddin dan ilmu hadith katanya di UIA.Alhamdulillah..kan bahagia tu?seronok tengok orang gembira.penyakit berjangkit.bahagia tu lekap pulak kat diri sendiri.okay, SANGAT SERONOK sebenarnya untuk mampu bahagia dan tersenyum tanpa sebab.kenapa saya baru discover this ability sekarang? =)

Sunday, February 13, 2011

Niat Angan Minah Jenin

saya tak tulis lagi azam februari kan? hehe

baru-baru ni rasa cemburu sangat dengan wanita bijak.bijak yang super bijak. dan cantik pulak tu.
bila cemburu tu, ada orang ingatkan. "dont envy, compete!"

heh betul lah. nak cemburu kenapa kan? useless. lebih baik menjadi diri sendiri dan terima diri sendiri.terlupa goal dalam hidup ni apa. kadang-kadang bila keadaan macam ni jadi dalam hidup, the only solution yang boleh fikir untuk pujuk diri sendiri cuma review balik niat tu. awak nak jadi cantik, bijak, matang, kaya, sebab apa? sebab siapa? untuk orang lain? untuk mak abah? untuk boyfriend? sebab apa? sebab diri sendiri? okay then tanya diri sendiri..kalau saya dah duduk dekat tahap perempuan bijak yang lawwar itu..will you satisfied? mesti tak kan. sebab lepas tu mesti nak jadi lebih pulak dari perempuan cantik yang bijak tu (sekarang dah jadi cantik dulu hehe) naa. so tak kan cukup kan? so cuba review balik, eh tak, cuba betulkan balik niat tu, instead of nak kepuasan diri sendiri..cuba capai sebab nak redha Dia.(Allah S.W.T pastinya)..

naa jangan kata nak ceramah ke apa lah.tapi sebenarnya bila kita buat benda sebab yang terang macam tu.lebih tenang kot hati ni..macam contoh saya nazar if i grad ikut  masa, saya nak puasa seminggu berturut (eh boleh ke cerita ni?) then Alhamdulillah, Allah mudahkan jalan (though i believe it was my mom's doa that made it happen- under Allah will).so sekarang kena lah bayar nazar tu kan? rasa macam berat. tapi bila kita buat benda mintak redha Allah ni..rasa mudah je.sekejap je dah habis seminggu tu. (saya sound macam ceramah kan?sorryyy)


lepas tu berangan nak boyfriend kaya, baik, beriman sebab apa? sebab nak menumpang? instead of finding the perfect boyfriend why dont you be a perfect girlfriend right? terus laju-laju ingat cerita orang pasal "would you marry you?" hah terduduk hang! mesti lah rasa berat hati sebab diri pemalas, kuat tidur, kuat nangis. the theory was simple actually.reflection.if you think you deserve that kacak guy who went to the mosque every fajr prayer. think again! are you worth that much?reflect!reflect! 'lelaki baik untuk perempuan baik dan sebaliknya'!!


lepas tu berangan nak jadi arkitek terkemuka ada firm sendiri so that boleh tolong adik beradik cari rezeki..itu ke goal utama u nak jadi arkitek? pastu senyap-senyap teringat doa waktu tingkatan 3 "kalau saya jadi arkitek saya nak tolong orang miskin bina rumah yang affordable untuk mereka duduk" lepas tu rewind balik eh nak tolong adik-beradik ke nak tolong orang miskin.ya, both pun niat yang betul, niat yang ikhlas kan? tapi sekarang priority awak sudah di mana izyan? haa. kena betulkan tu kan.tu tak kira lagi secret wish nak gaji naik paling koman pun RM300 setiap 6 bulan.(hahhh over kau) maksudnya banyak benda yang saya niatkan sekarang dah menyeleweng dari niat asal. kena betul kan lah kan? so turn balik hadap kat Allah lah semula. such a relief kan? asal wat salah je turn to Him mintak betulkan, luruskan jalan kita.Sweet =)

saya tahu..dua tiga minggu lagi mungkin saya akan tergelincir balik dari apa-apa yang saya cakap harini. saat ni. tapi saya pun manusia biasalah. manaada yang sempurna. and as much as i wish benda ni melekat dalam kepala (intention-niat-nawaitu mengejar redha Dia) sampai bila-bila..kadang-kadang saya kalah dengan godaan syaiton. worst saya gagal dengan emosi nafsu saya. (aduh sound angelic lah pulak) tapi setidaknya i make an effort to write this so manala tau nanti-nanti saya lupa ada orang ingatkan "cuba kau baca balik entry kau yang bulan february 2011 tu.cuba BACA!tak malu ke wat perangai macam ni?" haa macam tulah harapnya.kan kena pesan-pesan.

so my resolution for february senang je.satu je.

-stop trying too hard, to be somebody else.

 k, chiaow =)

Public Figure

Assalamualaikum and good morning, sebenarnya nak buat konon-konon disclaimer dekat blog ini. tetapi tiba-tiba oh, tersentak dengan satu suara (hati) mengatakan itu semua poyo. poyo gila.heh.awak menulis ni kenapa sebenarnya izyan? bukan nak sharing ker?? (hey memang lah kau menulis untuk kepuasan diri but u enjoy the audience sebenarnya kan?) no? (tipu!) awak ni izyan sebenarnya bak kata seorang kawan G.E.D.I.K kan. (baiklah mengaku) kalau tak gedik dah lama dah private blog.tulis sorang baca sorang. baiklah saya mengaku saya suka attention kamu.terima kasih peoples!

sebenarnya bila dah terfikir nak buat disclaimer tu, baru terfikir, pasal artis-artis dan cetak rompak. eh terfikir sebenarnya benda jadi hal sebab copyright kerja tu jadi hasil cari makan kan. sebab tu rasa tersinggung gila bila ada orang tiru ka, kopipes kerja kita. sebab benda dari otak ni ingat senang ke nak kuarkan? lagi kalau kerja dekat creative industries. fuhhh memang berasap lah nak keluarkan idea gila-gila pastu nak kejar dateline lagi. fuhhh memang azab la kalau ada orang lain senang-senang je tiru hasil otak akal kita tu kan?kan?kerja kitaaa tu. otak kitaa tu,, terlupa jap yang akal kita tu siapa yang kurnia? (dah jawab sendirik) but again i pun taknak jadi makhluk yang nak senang-senang je patah hujah, teori dan opinion orang sebab 'alasan i alim u kena dengar cakap i nii'. sebab Allah pun tak bagi la kita fikir lagu tu.benar tak?

okay. menjadi sebahagian dari 'creative people' (perhatian quote di situ ya) yang bekerja dalam 'i'd love to say abusive rather than creative industries' saya adalah sangat aware kot dengan aktiviti tiru-meniru nih. especially time belajar. ceh bersepah lah kot plagiarism. since benda ialah abstract and kadang-kadang anda di judge base on your end product..susah kot nak differentiate benda tu betul ke dari kita or adalah ambik idea member tu sikit..member ni sikit. (heh i cakap base on experience kay. i memang suka pun tengok kerja member yang terer. inspiration (tiru?) nak menggoreng.haha) dan masalah akan timbul bila ada orang notice kerja you ni sama lah macam si polan nih (si polan merujuk kepada studiomate yang dapat design A je.tak pernah B , ngehngehngeh) haa time ni lagi teruk kalau si polan tu melatah. melatah mengikut definisi pusat rujukan persuratan melayu (melakukan sesuatu atau mengeluarkan perkataan tanpa disedari kerana terperanjat dsb) maksudnya. pardon him, dia tak sengaja okayy sebab dia terperanjat!! kau tiru kerja dia. heheh.but again, tiru ke?? si pelaku sahaja boleh jawab kan? kadang-kadang benda kita buat absent minded lah. tahu tak pemikiran pra sadar tu apa? tahu tak perkataan unconsciousness tu berasal dari apa? gi google kalau taktau ye.

kadang-kadang kita cakap, "oh saya dapat idea ni dari dalam mimpi encik, semalam saya mimpi saya makan jelly dengan krim kastad dengan altromen dan lady medusa sebab tu dapat idea api-api dengan rumpai laut jadi bangunan bentuk piramid kaler krim ni encik" ceh, padahal semalam kau baru pas tengok lantern kawan kau lawa gila bentuk 3d segitiga.pastu kau tengok bangunan hospital yang Hijjas design tu lawwar gila kaler krim.tapi bila dah goreng-goreng tu..mana nak ingat dan mana boleh cakapp kita dapat idea tu dari situuu.meniru tu namanya! and again. mana boleh meniru kalau creative industries kan?kan? absurd!

tapi teringat pula seorang pensyarah gue kata "takpe, mula-mula memang lah macam tu..star architect tu pun ada tiru-tiru kerja orang lain jugak" (not exactly macam tu lha beliau cakap tapi maksudnya seperti itu dari pemahaman saya) so cheers lah guys. i rasa tak payah pun nak melatah-latah ni kalau ada orang kopipes kerja kita yang sebenarnya kita ada ambik idea orang jugak.kan? betul ka kita boleh claim benda tu memang 135% idea kita? basically luahan rasa kita? i doubt nabi Adam je kot boleh kata macam tu.hehe.sebab kalau u nak claim benda tu memang u yang lahirkan memang tak boleh sebab perkataan-perkataan tu mesti lah ada orang terdahulu pernah pakai kan?kan?

okay benda yang nak highlight kat sini sebenarnya bukan copyright ke apa. sebab semua pun tahu. globally accepted yang plagiarism is a big NO.forbidden.

in fact dalam Islam sendiri pun Allah melarang kita mengambil hak orang lain kan?apa tu hukumnya adik-adik? Haram kan?kalau haram tapi kita buat dapat dosa.setiap dosa akan dapat apa? ya pembalasan dari Allah.tapi ulang balik apa yang kakak dah cakap tadi, pemikiran separa sadar. kalau kita buat apa hukumnya? kakak pun tak tahu apa hukumnya. tapi one thing worth to ponder

"Sesungguhnya sesuatu yang halal dan haram itu nyata dan antara keduanya itu syubhah (samar) yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia"  (Riwayat Bukhari dan Muslim)

eh, baik la, mungkin boleh mengurangkan kopipes dalam assignment sekarang. (- -'')

berbalik kepada highlight topic..sebenarnya nak cakap pasal penerimaan bila dikopipes ya.(eh bukan nak cakap pasal disclaimer ke tadi?hahaha inilah namanya design lari niat) maaf intro kopipes panjang gila and sorry,,,we're not talking about your copyright is your copyright, you cannot kopipes me meh sebab nati i marah nak mencarut nak melatah ops terkejut oh mak ada orang tiru kerja i lahhh! haa todia.chill lah.kenapa nak marah-marah sangat orang tiru kerja kita? nak maki hamun orang tu? apa motif? motif bagus? i rasa okay je..i rasa artis-artis tu, despite their anger towards pelanun-pelanun cetak rompak...dia bangga je sebenarnya album dia kena cetak rompak. maksudnya laku lah album tu. ada permintaan kan? tapi kadang-kadang siap ada nak buat drama air mata sebab kena cetak rompak.aish.aish.aish.betul ke lakonannn tu? oh betul eh? o oakay.ala. nama pun public figure kan. sapa suruh tulis blog kalau taknak kena kopipes?awak kan public figure.kalau taknak kena kopipes never publish your work at blogspot at the first place laa.

ini luahan rasa saya saja. cuma agak kelakar la dengan others yang menggelabah gila kalau tulisan dia kena kopipes ka..heh dysfunctional lah right click.apa susah? kata terer. technolgy advance. dan oh ya! memang. MEMANG benda ni tak pernah jadi kepada saya.boleh lah cakap. ye tak?

k chiow!

(sila baca.ini coretan untuk goldilox yang tgh lifeless hahaha dan untuk diri sendiri yang dah lama tak merapu meraban)

okay bye. :)

sila abaikan ayat di bawah, ia untuk diri sendiri sahaja.tapi nak tulis jugak.sebab nanti mesti senyum sorang-sorang bila baca entry ni pada 2 tahun lagi.haha insyaAllah


"tell someone you love, the magis is the music on Radiofm90"


hehe.yeah.harmless flirt, short span romance, memang boleh buat gila. tapi. give me chance lah. enjoy your life at the moment kan? muda pun muda lah.ada saya kesah? (ADA!) hehe.awak memang sangat comel lah budak! i cant resist ur seduction (cehhh memandai je seduction.kejadah.)


Allah ampunkan dosaku (- -')