Saturday, March 12, 2011

off Facebook and Statusanasini

i dont know what is it with me nowadays...

a friend post a status about the uhm...well familiar Hadith bout how 'manusia-manusia akhir zaman akan menjadi muslim pada siang hari dan menjadi kufur pada malam hari, otherwise' (sorry i know it is not good to tell you about this, this way, not proper, but u get what i mean right?)

oh the status berbunyi, of what this friend describe as 'si alim lauk microwave' (what a name eh?) yang siang-siang post tentang adab sopan malamnya post video klip seksi.fuhh.

jap-jap saya copy paste status itu

"siang harinya post mengajak melaksanakan perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. malamnya pula post video artis antarabangsa menari seksi. siang esoknya post berkenaan akhlak yang baik sifat yang terpuji. malamnya pula post status mencarut-memaki-mengeji-mencela. alkisah si-alim-lauk-microwave di wall fesbuk"

to tell the truth, usually saya akan baca, then baca comment-comment kalau rajin, but this status kan..ehmm macam mana nak compose ayat ni? okay, saya baca status tu..then a sudden pang of guilt hit me.dan-dan tu remove profile picture Fauzi Badilla..dan-dan tu rasa bersalah sebab 2-3 hari lepas post dekat wall member video klip Justin Bieber-Baby semasa hari lahirnya.deh, what is it with me sebenarnya?boleh tak sesiapa tolong explain? i mean, okay lah,, i never (kot!) post a status macam hadith-hadith ka, ayat Quran ka, sebab takut salah interpret, but i did post status yang ayat-ayat bunga, ayat-ayat mengajak kebaikan, oh mungkin dulu pernah post satu hadith, or satu ayat Al-Quran (sorry i punya ability mengingat memang sangat dipengaruhi antoregrade amnesia)..

bila baca status tu soalan yang terus register dalam otak je "adakah saya termasuk dalam golongan yang macam ni?" golongan macam ni tu, golongan yang muslim pada siang harinya, kufur pada malam harinya lah atau si alim lauk microwave seperti kata kawan tu...(okay now i should say Naudhubillahinzalik kan?)


sekarang kan kalau buat apa-apa tu, cakap apa-apa tu macam kena dua tiga kali kot pikiaq.sebab takut tak tally antara masing-masing. masing-masing tu stand for perbuatan dan percakapan lah.ye ah.pakat kepoh nak cakap kita baik.kita tak buat lagu tu...jom lah menghabiskan masa muda dengan berguna, jom lah kita tolong orang dekat Palestin...malam-malam tu kadang-kadang hanyut jugak...isyak tu terlepas jugak...eh faham tak?maksudnya, saya takut sebenarnya bila saya mengajak kebaikan tu, saya sendiri tak kuat and tak tegap nak buat macam @ selari dengan apa yang saya cakap.

(okay mesti dah kerut-kerut dahi tak faham kan??)
BAGUS.
mari proceed dengan kisah seterusnya.

semalam, seperti di ketahui umum, Jepun di landa Tsunami,

pergh.gerun tak??mana nak gerun.anda hati cekal kan?
but seriously, wash away, video youtube tu.yang tahap-tahap ship-ship tu langgar flyover tuh, haila..seriau babe.wash away, 2012, remember.dont believe it.okay?never believe it.but, u can choose to believe it, well mana boleh kata tak kena pengaruh langsung, i bukan ulama.bukan Rabiatul Adawiyah, though seriously di beri amaran keras agar jangan percaya tahyul filem 2012 itu, saya mengakui iman saya masih lemah.kadang-kadang dihasut juga, berlegar-legar jugak di minda, tentang hikayat Mayan, betapa resetting the earth akan jadi..though saya tatau bila, dan di mana, seriously, akal ada fikir nak cari bahan bacaan tentang ini.tentang reset the world (ingat tivi ka yen!!!) tapi hati kata NO.nanti awak tak boleh bawak.awak hanyut la jugak dengan2012 awak...hanyut...pastu sibuk nak pergi China where the hidden ship located.(kalau dulu-dulu saya akan keluarkan kata-kata kurang sopan untuk bacaan umum waktu ini).see imaginasi tinggi kan saya.(eleh macam lah anda tidak :D) maka mungkin lebih elok i stick to the Quran. well, this is one thing i knew (or i have to?fuhh gegar-gegar iman) for sure i can hold onto when everything else destroyed.i choose to believe it afterall (=

sedikit tentang semalam dan tsunami jepun dan saya, dan kawan, dan facebook (oh nanti lah saya ceritakan)

bai.salam.

3 comments:

ceguzeha said...

suka post ini yan..
same here in mind.
selalu terfikir benda yg sama jugak
adeh!

Anonymous said...

sbenarny, aku pcaya gak bnda2 gini. who knows rite?mgkn btol kita xtau bila hari khancuran tu, tp there were signs yg dh byk skrg.still aku msh tkut thn 2012(tp msh xready dgn apa2 lg,bongok~~)-maz2-

Anonymous said...

YA : haha.great mind think alike.boleh?hehe

maz2 : hoi.bersiap siaga sekarang!g sembahyang sekarang! :P

yang benar :yen!