Monday, January 31, 2011

dakwah cara saya, memperelokkan solat

tadi, casually abah tanya saya dan seorang kakak yang punya anak tiga."cuba abah nak tengok, kalau kau duduk tahyat, jari telunjuk kau macam mana" (sambil abah menggerakkan jari telunjuk dan jari jemari nya yang lain membentuk gaya pergerakan dalam solat itu). so saya dengan patuhnya membayangkan saya berada dalam keadaan tahyat akhir, menggumam syahadah lalu menunjukkan keadaan jari telunjuk saya jika saya sedang solat.dan as i correctly assume he must have something to tell us about it or else he wouldn't even ask.but me being me, i would ask him first "betul la ni kan?" the position i had was ibu jari menyentuh jari tengah dekat sisi 'ras' yang tengah (kan setiap jari kita ada 'ras' yang divide jari kita macam ada 3 bahagian tu.saya panggil each section as ras.what do u call them?)   so Abah pun kata.."macam tu kau mengadap tuhan?tak bersemangat langsung!" *Abah being straight face like abah as usual* so saya pun teliti lah kedudukan jari tu.ehm..mana pulak silapnya deh?

so Abah showing us the proper way, saya kata proper sebab abah tidak cakap pun cara tunjuk tahyat saya tu salah, cuma biasalah kan, kita kalau makan pun kan ada etika meja makan kan?so does our solat lah (saya rasa) abah kata ur thumbs tu patut nya duduk dekat sisi ras yang hujung.(sambil tunjuk) bila buat macam tu, nanti ibu jari dan jari hantu kita akan membentuk seolah-olah no 5 Arab so jari telunjuk kita automatically akan menghala ke atas.(significantly kita memperakui tuhan tu Maha satu.so satu.jari telunjuk ke atas.kita.yakin.u get what i mean right?)

and me being me (lame) "eh, a'ah la" sebab kalau position yang saya selalu buat tu, jari telunjuk tu memang lah menghadap ke depan, tapi macam itu jelah.macam tak bersemangat (tafsiran sendiri).so Alhamdulillah, hari ni  i learnt something and saya kongsikan sebab yelah, kan elok kan sebar-sebarkan?benda baik, tapi kalau saya salah ada nak betulkan ke pun okay juga,ke kalau nak cakap "e'eleh lame lah kau..aku dah tau lama kot" pun takpelah.saya paham (- -')  i'm not good and i still learning and improvise myself to be a good servant of Allah.inshaAllah.

****************************************************************************

tadi kepala asyik fikir.baju apa nak beli sebab gaji dah kuar (teeeheee) and i've some shopping to do since i'm going to PD this Chinese New Year (motif lah nak holiday nak beli baju baru pulak.motifff sangat) teeheehee.so bayangkan.bayangkan ye bayangkan.dekat tangan tengah pegang buku 'Life is an Open Secret' by Zabrina A. Bakar, mata tenung Cleo magazine yang cover page Miranda Kerr comel nak mati...kepala tengah fikir nak beli baju apa bawak pergi holiday nih,haha contradict gila.

p/s : oh btw,i read something about moderate dalam buku tu.perhaps that was my 'key' when i'm out for my own blouse hunting trip!yeay!Grrr >.<

oh ya.harini sangat terpengaruh dengan Zabrina A. Bakar =)

No comments: