Monday, August 2, 2010

CIKGU IZATI.

semalam borak dengan kakak.Agus 1 tarikhnya.bicara soal dia yang hendak pergi interview rabu ini di tanjung keling..heh.hebat..dah grad.dah nak pergi interview.dah nak jadi cikgu dalam erti kata cikgu.

cerita soal pilihan tempat mengajarnya.pantas aku mengusul pendalaman.endau.mukah.sipadan malah.dia bilang.setuju.yalah..mahu kata tidak setuju.nanti dikata tak layak jadi cikgu.eh.teringat dulu.selepas spm.ada beberapa pilihan di tangan.matrikulasi.maktab.universiti.heh.mentah-mentah aku tolak.mentah-mentah aku kata tidak untuk 'cikgu' pada emak.dalam kepala cuma terbayang kerusi.marker yang akan melayang ke muka anak murid kalau aku mengajar.ye. aku emo.aku panas baran.aku tak tahan karenah tak paham2 kanak2.

kemudian kakak aku mengikut jejak kakak aku yang lagi satu.memilih pendidikan.heh.aku tak sinis.syukur malah..kakak ku garang.tapi berhemah.ciri-ciri cikgu cemerlang.tapi...ada yang kami bualkan..kami tak searah..kakak ku kata.pendidikan.mendidik harus berciri dua hala.guru dan anak murid.anak murid harus ada sikap ingin tahu.dan belajar sesuatu.lain murid.lain cara pendekatan. (kami bicara soal murid lemah dan bijaksana).aku kata," eh mana boleh,cikgu tu sendiri harus menganggap semua murid tu kosong"sama rata.sama bicara.kalau cikgu beza-beza pendekatan.itu dah kira bias.tak adil.(sekejap aku terlupa adil itu meletak sesuatu pada tempatnya)namun terus aku di hentam 'tula kau tak belajar prnsip2 pendidikan'..pulak..aku di bahas, di tujah dengan nas2 pendidikan nya.baik aku menyerah.ya, dulu Imam Ghazali sampai dirompak untuk mencari ilmu.sekarang murid malah disuap-suap oleh cikgu.pensyarah.wikipedia.google.bak kata Astro."macam2 ada"

ok habis cerita.

tapi hari itu aku terbaca.(sudah lama)di ruang aduan surat khabar sisipan.seorang graduan mengikut kursus KPLI marah2.bentak2.duit elaun nya tak masuk2.eh aku fikir.niat kau sebenarnya apa?mengejar wang ringgit nikmat menjadi cikgu di bawah naungan kerajaan berdaulat?atau mengajar bakal anak2 murid masa depan negara.yeah.bilang la ayat aku macam apa2 aje.tapi kau pun jangan lupa..aku bicara benar.kalau tak ada yang tua.yang muda tak akan ada.tapi.sungguh ni encik.priority kau di mana?dulu.waktu mintak..bukan kau yang bersungguh kata.pendidikan ini kecintaan kau.kau sanggup buat apa saja bergolok gadai demi bergelar cikgu.sekarang?kau bentak2 pulak elaun kau tak masuk.

eh encik saya nak tanya elaun tu nanti kau buat apa?
aku tahu bukan semua habis di buku.BOHONG.tapi kau buat shopping.buat beli baju.buat belanja kekasih di hari jadi.(aku tahu kakak aku pun banyak baju cantik.baju buat pergi mengajar katanya.konon.bukan buat melaram??.tapi setidaknya dia guna duit pinjaman.akan dilunas nanti ikut jerih perihnya mengajar) ini kau guna elaun.yang tujuannya mengajar kau erti dunia.itu pun kau nak kepohkan?tak tahu bersyukur atau apa.zakat ada.duit lebihan semester lepas mana?
eh encik priority kau di mana?
IKHLAS lah.TOLONG.
(**lagi sebab aku menolak cadangan mendaftar di KPLI)

mungkin aku kolot.mungkin aku silap.tapi berdosa ke aku menganggap cikgu tu mulia?mendoakan yang sejahtera untuk cikgu2 nya?aku tipu kalau tak pernah tersinggung atas teguran cikgu.aku tipu kalau tak pernah mengata cikgu.tapi tetap..itu semua terdorong akibat ketaksuban aku atas perasaan mulia nya seorang 'cikgu'.memang mereka tak perfect.mereka manusia biasa.eh kukira kau tahu.cikgu tu role model.contoh kepada anak muridnya.kalau tak mana bisa wujud frasa 'jika hari ini seorang perdana menteri berkuasa'

maka harus lah.WAJIB mungkin.kau jaga tertib mu.dulu dulu kalau timbul masalah.orang ramai merujuk kepada cikgu.merujuk kepada polis.cikgu2 dipandang mulia.sekarang?eh?cubaan merogol anak murid..apa kau dah gila?macam itu ku harus panggil kau 'cikgu'??selayaknya kau campak je diri dlam gaung biar dibaham harimau.binatang!

ini pemikiran ku.dunia sempitku.aku juga tidak mengata semua bakal cikgu.aku mengata sekelompok kecil..yang bakal jadi barah.dalam darah bangsa Malaysia..

Cikgu Izati,kakak.teman.pelindung saya.

"ikhlas lah.mengajar demi Allah.tegakkan yang Haq,lupuskan yang Batil..anak murid tu amanah.kalau kau kau pecah amanah.apa kesannya?kalau arkitek,engineer,akauntan mungkin masuk penjara.kau mungkin kena jawab dekat sana.haa baik jadi aku terima hukum dunia.heheh.eh siyes ni TI.jaga amanah tu baik-baik"

aku tahu aku x boleh cakap "apa nak jadi kat Malaysia 2050 nanti" kat kau pasni dah,,sebab sistem pendidikan nak dapat kau.cikgu berkaliber.. :)
selamat menyebar idesme2 baru DUNIA GLOBAL dari kampung kecil selatan Malaysia.


No comments: