Sunday, February 13, 2011

Niat Angan Minah Jenin

saya tak tulis lagi azam februari kan? hehe

baru-baru ni rasa cemburu sangat dengan wanita bijak.bijak yang super bijak. dan cantik pulak tu.
bila cemburu tu, ada orang ingatkan. "dont envy, compete!"

heh betul lah. nak cemburu kenapa kan? useless. lebih baik menjadi diri sendiri dan terima diri sendiri.terlupa goal dalam hidup ni apa. kadang-kadang bila keadaan macam ni jadi dalam hidup, the only solution yang boleh fikir untuk pujuk diri sendiri cuma review balik niat tu. awak nak jadi cantik, bijak, matang, kaya, sebab apa? sebab siapa? untuk orang lain? untuk mak abah? untuk boyfriend? sebab apa? sebab diri sendiri? okay then tanya diri sendiri..kalau saya dah duduk dekat tahap perempuan bijak yang lawwar itu..will you satisfied? mesti tak kan. sebab lepas tu mesti nak jadi lebih pulak dari perempuan cantik yang bijak tu (sekarang dah jadi cantik dulu hehe) naa. so tak kan cukup kan? so cuba review balik, eh tak, cuba betulkan balik niat tu, instead of nak kepuasan diri sendiri..cuba capai sebab nak redha Dia.(Allah S.W.T pastinya)..

naa jangan kata nak ceramah ke apa lah.tapi sebenarnya bila kita buat benda sebab yang terang macam tu.lebih tenang kot hati ni..macam contoh saya nazar if i grad ikut  masa, saya nak puasa seminggu berturut (eh boleh ke cerita ni?) then Alhamdulillah, Allah mudahkan jalan (though i believe it was my mom's doa that made it happen- under Allah will).so sekarang kena lah bayar nazar tu kan? rasa macam berat. tapi bila kita buat benda mintak redha Allah ni..rasa mudah je.sekejap je dah habis seminggu tu. (saya sound macam ceramah kan?sorryyy)


lepas tu berangan nak boyfriend kaya, baik, beriman sebab apa? sebab nak menumpang? instead of finding the perfect boyfriend why dont you be a perfect girlfriend right? terus laju-laju ingat cerita orang pasal "would you marry you?" hah terduduk hang! mesti lah rasa berat hati sebab diri pemalas, kuat tidur, kuat nangis. the theory was simple actually.reflection.if you think you deserve that kacak guy who went to the mosque every fajr prayer. think again! are you worth that much?reflect!reflect! 'lelaki baik untuk perempuan baik dan sebaliknya'!!


lepas tu berangan nak jadi arkitek terkemuka ada firm sendiri so that boleh tolong adik beradik cari rezeki..itu ke goal utama u nak jadi arkitek? pastu senyap-senyap teringat doa waktu tingkatan 3 "kalau saya jadi arkitek saya nak tolong orang miskin bina rumah yang affordable untuk mereka duduk" lepas tu rewind balik eh nak tolong adik-beradik ke nak tolong orang miskin.ya, both pun niat yang betul, niat yang ikhlas kan? tapi sekarang priority awak sudah di mana izyan? haa. kena betulkan tu kan.tu tak kira lagi secret wish nak gaji naik paling koman pun RM300 setiap 6 bulan.(hahhh over kau) maksudnya banyak benda yang saya niatkan sekarang dah menyeleweng dari niat asal. kena betul kan lah kan? so turn balik hadap kat Allah lah semula. such a relief kan? asal wat salah je turn to Him mintak betulkan, luruskan jalan kita.Sweet =)

saya tahu..dua tiga minggu lagi mungkin saya akan tergelincir balik dari apa-apa yang saya cakap harini. saat ni. tapi saya pun manusia biasalah. manaada yang sempurna. and as much as i wish benda ni melekat dalam kepala (intention-niat-nawaitu mengejar redha Dia) sampai bila-bila..kadang-kadang saya kalah dengan godaan syaiton. worst saya gagal dengan emosi nafsu saya. (aduh sound angelic lah pulak) tapi setidaknya i make an effort to write this so manala tau nanti-nanti saya lupa ada orang ingatkan "cuba kau baca balik entry kau yang bulan february 2011 tu.cuba BACA!tak malu ke wat perangai macam ni?" haa macam tulah harapnya.kan kena pesan-pesan.

so my resolution for february senang je.satu je.

-stop trying too hard, to be somebody else.

 k, chiaow =)

2 comments:

The Hetzel said...

Biasa la tu yen.. Kita mnusia mudah alpa. Aku ada suka satu ada pepatah ke puisi sufi kata (bkn aku kata). So sbb aku suka, aku share ngn kau lah.. Pepatah sufi ni kata..

Engkau ciptakan Firaun, Haman, dan Qarun. Mereka adalah sebesar-besar penderhaka terhadap-Mu, Namun Engkau kurniakan dunia seluruhnya kepada mereka, Itulah tandanya dunia ini tidak melebihi sebelah sayap nyamuk di sisi Mu, Tapi nafsu kami juga terliur melihat keagungan Firaun, kepintaran Haman, dan kekayaan Qarun. Nafsu kami masih inginkan sayap nyamuk yang sebelah itu.

See, dia yang sufi pun kata mcm tu, lg la kita yg biasa ni.. mmg sayap nymuk tu mgiurkan slalunya.So, chill kay? Selamat menyambut Maulidur Rasul!

yenyenpreng said...

aku rindu kau :(
siyes!!!!!